fbpx
REJSE: 800 år efter: Sydspaniere har verdens fineste museum for julekrybber
26. december 2023

KULTUR // REJSEBREV – Tidsrejse: For nogle er det leg, for andre alvor. Julekrybber kan gøre en til barn igen eller minde voksne om krig. Spansk museum med 70 af dem er netop kåret som klodens bedste.

Den smalle gyde ligger øde og ødelagt hen. Affald og murbrokker ligger i bunker, husene har gabende huller ind til et liv, der var. Alt er sørgeligt, gråt og barskt inde bag glasset, hvor sceneriet er konstrueret som et kunstværk.

”Det kunne være Syrien,” konstaterede Antonio Díaz, da jeg besøgte ham på hans over 5000 kvadratmeter store museum for krybbespil, Museo de Bélenes, en times kørsel fra Málaga.

Nede i et hjørne er to børn krøbet ind i en hule under nogle bjælker. Et lys skinner derindefra. Der sidder en mand, en dame og en baby. Josef, Maria og Jesus. Men det kunne være hvem som helst, og hvor som helst, Ukraine eller endog Betlehem.

julekrybbe spanien malaga museo de belenes
For nogle er det Josef, Maria og Jesus, for andre en familie på flugt, påpeger direktør for Museo de Bélenes, Antonio Díaz. Foto: Charlotte Rørth

”Også i dag er der flygtninge. Også i dag er der mennesker, der søger husly. Børn, der dræbes. Det er da tydeligt, at krybbespil stadig er dybt aktuelle.”

Han var ivrig efter at understrege, at det ikke var et ”politisk udsagn”, men ”bare en konstatering” af, at der er krig nu, som der var, da Jesus blev født.

Alvor og leg

I år er det eksakt 800 år siden, at den italienske munk, Frans af Assisi, skabte det første krybbespil – med levende mennesker og dyr. Ikke som en kommentar til krig, men som anskuelighedsundervisning: Se, Jesus fødes.

Også i dag spilles fødselstiden i levende live. Selv i det kolde nord som foran domkirken i Göteborg, hvor førskolebørn hvert år sidder frosne på bænke og følger med.

Det ses også i stort set hver eneste af de dårlige julefilm fra USA, og i Danmark ligger de mest kitschede udgaver til salg i supermarkeder og tingeltangelbutikker, men man kan også få håndskårne udgaver i træ og fine sæt i porcelæn.

Et tableau med Frans af Assisi, der skabte den første julekrybbe – med levende mennesker og dyr – for 800 år siden, byder velkommen til Museo de Bélenes. Foto: Charlotte Rørth

Ikke alle tager dem lige seriøst, for nogle er det tidsfordrivende legetøj eller ren dekoration.

Antonio Díaz og hans kone, Ana Cabellero vil ikke kalde sig ”super-katolske”, men har dog brugt en ukendt del af deres olivenolieformue og de seneste 16 år på at etablere og drive deres museum.

”Når jeg ser på en bélen, ser jeg nok noget andet og mere end dem, der ikke er troende. Man sanser budskabet uden ord, når man ser det lille barn ligge der,” fortalte Ana Cabellero.

Global førsteplads

På museet er 70 krybbespil, mange af dem flere kvadratmeter store med træer, huset, appelsiner, æsler, små høns og flere end 2000 menneskefigurer, der snor sig rundt i kendte og ukendte landskaber præcis som modeltog.

Det er Spaniens første museum af sin slags, kun seks år gammelt, og så velanskrevet, at det netop har fået den største, kollegiale hæder: En guldmedalje af La Federación Internacional Belenista, den internationale forening for krybbespil. Den blev uddelt, da 600 repræsentanter var samlet på museet i anledning af 800-året.

Foto: Charlotte Rørth

Antonio Díaz reagerede med ”tilfredshed og overraskelse”, skriver museet på sin hjemmeside, over nu at kunne slå fast, at ”der i Andalucía findes det fineste museum for krybbespil i verden”.

På spansk hedder de bélenes efter Bélen, Betlehem, og de fylder lige så meget i gadebilledet som i Italien. Rom har verdens største museum, men det var Napoli, der i flere århundreder havde mest hang til figurspillene. Napoli var i mange år spansk, og det er stadig den napolitanske stil, der dyrkes her.

Mylder af Maria’er

Det gælder også inde i Málaga, der hvert år udgiver en særlig guide til de bélenes, man kan besøge i butikker, i rådhusets Patio de Banderas og ikke mindst den største i katedralen, 20 gange fem meter.

For hvert år er der flere store bélenes at besøge. I år er der 81, så kommunens guide er omfattende.

https://mmalaga.es/ruta-belenes-navidad-malaga/

Det er ikke kun antallet af bélenes, der vokser.

Hvert år opsættes også flere lys. I år er der hængt over 2,2 millioner LED-pærer i blandt andet 109 palmetræer og store dekorationer hen over marmorgaden Calle Larios og en ”videomapping” på katedralens tårn. Lysene er tændt hver dag fra kl. 18.30 til midnat, nogle nætter frem til kl. 2, jule- og nytårsnat frem til kl. 6 om morgenen.

Málagas centrale marmorgade, Calle Larios, bliver hver jul overdækket af dekorationer, der bliver større for hvert år, der går. Foto: Charlotte Rørth

Investeringen er på over 1,4 millioner euro, men den kommer rigeligt ind, at dømme efter juletravlheden, og bystyret forsikrer, at der er tænkt på klimaet, og skønner, at det vil koste 14.000 euro i el. Det er cirka en fjerdedel af udgiften i 2009 og med langt flere dekorationer.

At Málaga for alvor tager julen seriøst, er tydeligt, når man er kommet der i mange år. Og det er mændene, der står bag.

Mænd leger mest

”Det er mændenes domæne,” forklarede Miguel Perez om at bygge bélenes, da han ekspederede mig i sin butik, Nazareno. Her sælger han små Jesusbabyer på halm i plastik til 3 euro og fine træskårne kameler med vise mænd til flere hundrede euro.

Året igennem mødes mændene og maler og klippeklistrer og beder måske en bøn ind i mellem. Der er også enkelte kvinder med. En af dem er Anna Sanchez, der af kaffevædet papir har kreeret småbitte bøger til den knap en halv meter høje synagoge i tableauet i domkirken.

”Jeg er ikke praktiserende, men når jeg arbejder med vores krybbespil, tænker jeg over, hvorfor vi er til, hvad vi skal, hvordan vi kan gøre godt for andre,” forsikrede hun og fortsatte: ”At give gaver, pynte op, at bygge bélenes. Det skaber glæde. Og det er vel det, julen handler om, ikke?”

Jesus kan fås helt ned til under en tyver i Málaga. Men kun turister køber plastik, forsikrer ejeren, Miguel Perez. Foto: Charlotte Rørth

Ifølge hende har stort set alle spanske familier krybbespil.

Mange har dem som arvestykker, men i boderne langs havnepromenaden og inde hos Nazareno fås de billige i alle mulige udgaver. De kan måske signalere, at man ikke tager motivet lige så seriøst som indehaveren?

Miguel Perez ser i hvert fald lettere misfornøjet ud, da han svarer med et bekræftende nik, at jo, det er ”mest turister, der køber dem.”

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre