fbpx
Fra en konge til den næste 
22. januar 2024

Da vi 14. januar fik ny konge i Danmark, fik vi ikke bare for første gang i 52 år en mand på tronen. Vi fik også for kun fjerde gang siden 1523 en regent, der ikke proklamerer at regere med Gud ved sin side.
Stort set lige siden, Frederik 1. kom med sit ”Nihil sine numine”, ”Intet uden Gud”, har monarken medinddraget Herren selv. Margrethe 2. sagde direkte som den første Frederik: ”Guds hjælp, folkets kærlighed, Danmarks styrke”.
Den nyeste Frederik, den tiende i rækken, har valgt at sige: ”Forbundne, forpligtet, for Kongeriget Danmark.”
Hvad betyder det?
Og betyder det noget, at han ikke siger noget om Gud?
Nogle kristne har harceleret vredt over det. Kristeligt Dagblad skrev, at det var ”urovækkende”.
At skrive sådan, synes jeg, er urovækkende.
Kongen skulle vælge et motto for sin gerning, der holder hans tid ud. Det afgørende er derfor indholdets relation til netop ham. Han skal kunne stå ved det.

Forbundet med pligten

Kong Frederik er ikke kendt for at være et menneske af store ord. Tværtimod. Vi anser ham derimod for at være ærlig. Om, han er det, kan ingen af vi undersåtter bevidne, men hans valg af ordsprog signalerer det. Vi kan genkende ham i det.
Han er folkelig, som det hedder, og har vist en forbundethed med og i det samfund, han regerer over.
Men han har også haft det svært med den store pligt, han er født til. Det står han ved, og han tager pligten på sig. Han understreger endog, at den gælder hele kongeriget – også klodens største ø, hvor han selv har arbejdet i Siriuspatruljen, og som vi ved, han holder af.
Hans valgsprog bliver derved til et signal om at stå ved sig selv, sin arv og pligt og gøre det til fællesskabets bedste.

Bruger egne ord

I Sverige er I ikke vant til royale valgsprog med Gud. I Norge har de altid det samme, ”Alt for Norge”. I Danmark har monarkerne åbenbart haft et større behov for at skilte med deres tro. Eller måske med deres Gudgivne magt? Er det sympatisk? Kristent?
75 procent er medlemmer af den danske folkekirke, og såvel regenten som tronfølgeren er tvungne medlemmer, men kristendommen vil ikke få det (endnu) bedre i Danmark, hvis kongen havde valgt G-ordet. Måske tværtimod?
Det er snarere den naturlighed, den ærlighed, der kan ligge i ikke at bruge kirkens, men ens egne ord, der kan lette kristendommens vej til samtaler og hjerter. Som kongen gør det med sine egne ord både ved kroningen og i den bog, han udgav 17. januar om sit kommende hverv: ”Nogen vil måske undre sig over, at jeg ikke nævner Gud eksplicit i mit kongeord, men for mig indgår Gud i forestillingen om at være ‘forbundne’.”

Blufærdig konge

Da jeg interviewede Dronning Margrethe (som hun stadig skal tituleres) om hendes tro i 2008, forklarede hun, hvordan hun ”hører til i den kristne kultur, i den danske folkekirke”, men at både hun og hendes far, Kong Frederik 9, som hun var meget knyttet til, var ”blufærdige” om deres tro.
”Min far var et menneske, der vidste, at man ikke kan klare det hele alene. Og han vidste godt, hvor hjælpen skulle komme fra. Det er der ingen tvivl om.”
Så da Kong Frederik 10 fra balkonen, hvor han blev udråbt som konge, talte om, at han ville regere med ”hjælp fra det, der er større end os selv”, tror kun de mest konkret og snævert tænkende på, at han alene henviste til det slogan, danske fodboldspillere har fra DBU, Dansk Boldspil Union.
Vi andre tror, han tænkte på sin morfar.
Og på Gud.

Klumme bragt i Sändaren, januar 2024.
Foto: Dennis Stenild, Kongehuset ©

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre