fbpx
Debat: Vi skal tale om mænd
31. maj 2021

»Det mest skræmmende er, at jeg ikke husker ham som et ubehageligt menneske. Jeg havde endda syntes, han var dejlig. Jeg havde været forelsket i ham, og jeg er ikke slem til at forelske mig i idioter. Tværtimod.«

Sådan skriver jeg i min bog ”Med rank ryg” om ham, der voldtog mig en nytårsmorgen. Jeg var 16 år, da han listede sig ind på mit barndomsværelse, mens min far og hans kone sov i rummet ved siden af. Da han lagde hånden over min mund, tænkte han måske blot på, at han ikke ville vække dem. Det kan synes høfligt nok, men at han blev inde i mig, der var så ung, at jeg ikke var på fast prævention, var et overgreb, der ikke kunne misforstås.

Jyllands-Posten bragt søndag 30.maj over en helside mit debatindlæg om dem, der voldtager.
Hele indlægget kan læses herunder eller (for abonnenter) inklusiv kommentarer på: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE13006240/jeg-ser-ikke-at-drenge-direkte-bliver-oplaert-til-det-men-de-laerer-at-det-paa-en-eller-anden-maade-er-en-mulighed-at-overtraede-kvinders-graenser/

Hvad fik ham til at tro, at han kunne gøre sådan?

Han var en velopdragen, senere veluddannet, ung mand, der ellers ikke var grænseoverskridende, ødelagt eller på anden måde presset ud i at opføre sig sådan. At han var – og sikkert stadig er – helt almindelig, er noget af det værste ved den onde morgen. Det faktum skræmmer, men på samme tid gør netop den kendsgerning det muligt fremover at hindre en hel del af de mest almindelige voldtægter; en mand, der voldtager en kvinde.

For når det ikke skyldtes en brist inde i ham, må hans tilladelse til at opføre sig sådan ligge i den opdragelse, han har fået i og uden for sin ellers gode og solide familie. Jeg kendte dem jo. Jeg har ingen grund til at tro, at de specifikt havde lært deres søn, at det er o.k. at voldtage en sovende pige.

Alligevel gør han og tusindvis af andre helt almindelige mænd det igen og igen.

Jeg ved ikke, hvorfor man voldtager. Jeg gætter. Ingen mænd fortæller om det. Det ville hjælpe gevaldigt, hvis de gjorde, men jeg forstår godt, at de tier. Det har jeg også selv gjort, men nu må nogle af os tage samtalen om, hvordan det kan stoppes.

Seksuelle overgreb sker så hyppigt, at de danner et sørgeligt mønster i vores måde at være sammen på.

Sørgeligt for det barn, der kan komme ud af overgrebet, og for barnets mor, hvis hun som jeg får abort for ikke at lade barnet dele liv med en voldtægtsmand og resten af livet mindes om overgrebet, hver gang et lille overgreb begås og regnes som en vittighed, jeg bør tåle.

Sørgeligt er det også for manden, der resten af sit liv må bære på en skjult viden om, at han ikke, når det kommer til stykket, respekterer kvinden som menneske – end ikke sine egne døtre, søstre, mor, kolleger, chefer. Og at han derfor lyver for sig selv og verden, når han påstår andet, og i samme proces mister en stor del af sin selvrespekt, og hvad der deraf følger af manglende empati og reel selvindsigt.

Jeg ser ikke, at drenge direkte bliver oplært til det, men de lærer, at det på en eller anden måde er en mulighed at overtræde kvinders grænser. De må (håber jeg) vide, at det egentlig er forkert, men de må have erfaret allerede som store drenge, at det ikke anses for så forkert, at de helt skal lade være. Måske tænker de, at risikoen er værd at løbe, fordi så mange kvinder alligevel ikke anmelder det? Måske synes de ikke, det er forkert, fordi de er mænd, og dem under dem er kvinder?

Jeg tror, at en af de bærende årsager til, at de mange mænd kan blive ved at begå overgreb mod de mange kvinder, er, at de simpelthen ikke ser kvinder som mennesker som dem selv.

Selvfølgelig ved de godt, at vi er mennesker. Det handler ikke om intelligens eller biologisk lærdom. Det handler om selve udgangspunktet for at se på det andet menneske. Om blikket på den anden.

Vi har i vores kultur lært, at manden er lig mennesket. Det er ud fra ham, at verden defineres. Det er mænd, historiebøgerne, dannelsesromanerne, filmene har handlet om. Selv om der lige nu er flest kvindelige forfattere på bestsellerlisterne, er det mænd, der i årtusinder har haft magten. Manden er mennesket, kvinden er den anden. Hun er den, der er anderledes (som de mange bestsellere da også handler om), og som man derfor må opføre sig anderledes over for. Det er det mønster, vi skal se for at kunne ændre det. Derfor skal vi ikke tie.

Drenge voldtages også, og det er lige så forkert, men det generelle mønster er mænd, der begår overgreb på kvinder, og det på hele skalaen; fra de små, daglige overgreb på job, i skole og derhjemme til voldtægt og drab.

Mænd er åbenbart heller ikke altid menneskelige. De er i hvert fald ikke så meget mennesker i overgrebssituationer, at de kan styre sig. De bliver som dyr, fordi de fristes. De er bare så glade for kvinder, som det siges, at de åbenbart ikke altid kan respektere det andet menneskes grænser – fordi de ikke ser hende som menneske, men som kvinde.

Jeg håber, det er sådan, at vi har lært hinanden ikke at se mennesket først og kønnet så. Hvis det er sådan, kan vi gøre noget ved det. Vi kan lære hinanden og vores børn, at alle er mennesker uanset køn, race, alder og alle mulige andre markører.

Da tror jeg, det vil være langt sværere for mænd at begå overgreb mod kvinder. Hvis man ser på hende, man er ved at voldtage, som et menneske, ikke som en, der er anderledes, fordi hun er kvinde, så får man øje på handlingens egentlige grusomhed. Så tåges ondskabsfuldheden ikke af snak om lyst og forførelsesleg, æggende nedringninger, modstand på skrømt, eller hvad der ellers bruges af bortforklaringer.

Får man øje på et menneske, der er lige så meget menneske som en selv, øjner man størrelsen på den lede handling. Så bliver en voldtægt et voldeligt overfald på ikke blot et andet menneske, men også et muligt tredje; barnet.

Alt for mange af os har erfaringer som mine og min voldtægtsmands. Det gør mig bange. Hvor tit vil det ikke ske igen? Det giver mig også et ansvar. Et ansvar for at turde fortælle, så vi kan få en viden frem, så vi kan ændre det menneskesyn, der gør overgreb mulige.

Det kræver mod at gå en ny vej, men så er det heller ikke værre. Vi kan rent faktisk være trygge, for vi kender godt ruten, men har åbenbart ikke villet se den. Måske fordi den har krævet, at mændene skulle slippe den formelle magt, som de tvinges til, nu vores samfund fremover ikke primært skal drives af muskler.

I stedet for at se det som et farvel, kan det blive et goddag til et stærkere og gladere samfund. Hvis vi tør tage den grundlæggende samtale om, at det er et vildt og egentlig vanvittigt mirakel, at vi overhovedet er skabt og kommet til verden som mennesker, kan vi begynde at se de andre som mennesker, der er fuldt ud så mirakuløse som os selv. Det giver en undren, men også en forpligtelse. Ser man den anden og sig selv som fuldt menneske, må man også opføre sig sådan.

Det er det, kristendommen er skabt af, men man behøver ikke at være troende for at se fornuften i skabelsesberetningens altafgørende sætning om, at vi alle er skabt som mennesker. Forskellige, men ikke rangordnet. Den sætning er en direkte vej ud af tillidsbruddet mellem kønnene, fordi den tvinger os til at løfte blikket og ranke ryggen og se ud over vrimlen af lutter menneskeskabninger.

Ja, vi skal have viden om, hvordan det er at leve som mænd og som kvinder. Ja, vi skal blotlægge mønstrene, men vi skal også i gang med at sætte ord på fremtiden. En fremtid, hvor vi alle ser hinanden som de mennesker, vi alle er skabt som. En fremtid, hvor 16-årige trygt kan sove videre.

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre