fbpx

Gud, du er jo lige her

gud du er lige her

Gud, du er jo lige her

 

Seks stjerner fik “Gud, du er jo lige her”, da den udkom på ti-årsdagen for mit første møde med Jesus. Christian Rimestad skriver i sin anmeldelse, at bogen er “fremragende og sjælestyrkende at have med på vejen”.

Han beskriver, hvordan den første bog var “en overbevisende skildring af hændelserne og den jordbundne journalists forsøg på at finde en forklaring på, hvad der skete”, mens den anden bog “understreger, at Gud er konkret til stede for mange, selv om de fleste vælger at tie med det. Denne tredje bog kalder han helt anderledes, da den alene er med min stemme, så “her får vi Charlotte Rørths prædiken”.

“Det er en prædiken om en tro, der bæres af det klare budskab, at Gud elsker sine mennesker. Vi andre kan måske i dén sammenhæng tumle med tvivl, men for Charlotte Rørth har bl.a. mødet med Jesus gjort Guds kærlighed til en uomgængelig sandhed, som man kan bygge sit liv og sin hverdag på. Budskabet foldes klart og overbevisende ud over bogens 190 sider og bliver netop så livgivende og opbyggeligt som en højmesse med en af de prædikener, der går lige ind.”

Bogen handler om at leve med troen, men også i høj grad om at leve med sorgen og om, at vi “glemmer at se det mirakuløse i livet”, som “oplevelser er påmindelser om”, skriver han og afslutter med at ord om, at man kan “blive ved med at hente sætninger ud af bogen om en tro, der nu bærer Charlotte Rørths liv – og kan bære vores liv, hvis vi vil eller kan eller tør møde det mirakel, som livet og kærligheden er.”

Forlaget Gyldendal udgav den 190 sider lange og lille bog 25. februar 2019 med følgende omtale:

“Journalisten Charlotte Rørth er ikke vokset op i en troende familie og var hverken et religiøst eller spirituelt søgende menneske, da Jesus bogstaveligt talt viste sig for hende og talte til hende i en kirke i Spanien. Oplevelsen, der blev beskrevet i bogen og tv-udsendelserne “Jeg mødte Jesus”, tvang hende til at tage sit moderne rationelle liv op til overvejelse.

I “Gud, du er jo lige her” deler Charlotte Rørth sine overvejelser og beslutninger om, hvordan hun lever med den type oplevelser, som hun langt fra er alene om at have haft. Ved at stå åbent frem og tale om sine religiøse oplevelser og det, hun tror på, ønsker hun at nedbryde de fordomme og tabuer, som for nogle gør det vanskeligt at tale om Gud og tro eller vedkende sig en tro.

Charlotte Rørth ønsker ikke at overbevise nogen, men argumenterer i bogen for nødvendigheden af en åben samtale om Gud og død, glæde og fællesskab, folkekirke og dyb bøn – om livet som troende menneske i dag.”

Læs mere om den nye bog – og et uddrag – på forlaget Gyldendals side her (link)

 

Anmeldelser af “Gud, du er jo lige her”

”Et vigtigt vidnesbyrd om, at vi står i forhold til Gud” skriver Sørine Gotfredsen i sin anmeldelse, hvori hun kritiserer, at bogen ikke omhandler islam, men kalder der “nyttigt” med “et opgør med den meget intellektuelt baserede kristendom”, og mener, at “Charlotte Rørth taler smukt til dem, der længes efter større sammenhæng mellem krop og tro”.  Læs hele anmeldelsen her

 “Med sin to første bøger trak Charlotte Rørth så at sige tabuet væk under de religiøse oplevelser og fik selv skeptiske teologer til at lytte og tænke”, fortæller hun og konkluderer, at “Rørths erfaringer i kølvandet på bøgerne viser, at der faktisk er en vis spirituel ståhøjde i folkekirken i det 21. århundrede.” 

 

Analysen kan læses i hele sin længde af abonnenter her (link)

“Det er uden tvivl det vildeste, der er sket de seneste mange år indenfor områderne tro og religion”, skriver Bibelselskabets generalsekretær, Birgitte Stoklund Larsen, i sin trosanalyse af bogen i Kristeligt Dagblad.

Weekendsavisens Jens Bærentzen roser i sin anmeldelse blandt meget andet min “fordringsløse stil” sin anmeldelsen, der kan læses i hele sin længde af abonnenter (link) https://www.weekendavisen.dk/2019-10/boeger/vaeltet-ind-i-troen

Berlingske Tidendes anmelder, fhv. TVA-journalist Lone Kühlmann undrer sig over, at jeg ikke skriver mere direkte om min søns død, og slutter af med:  “… alle tænkende mennesker ved, at de har en forpligtelse over for deres medmennesker. Det kaldes næstekærlighed, og det behøver man ikke være religiøs for at vide. Og selv om Charlotte Rørth er et velmenende menneske, er den tredje bog om hendes møde med Jesus, og hvad det medførte, temmelig langtrukken. Det kan siges kort. Der er ingen løsning på livet.”

Anmeldelsen kan læses i hele sin længde af abonnenter her på denne side.

Dagen efter udgivelsen var jeg i Go´Morgen Danmark, der kræver abonnement for at se udsendelsen, men der kom også artikel på TV2s hjemmeside (link)

Kristeligt Dagblad bragte interview med mig om at leve med døden – også som podcast – hør det her (link)

Også i samme avis er et uddrag af “Gud, du er jo lige her”, der handler om, at tro for mig er, at Gud elsker mig (link)

“Gud, du er jo lige her” fik seks stjerner i blandt andet Fyens Stiftstidende i denne anmeldelse (link) og røg straks på bestsellerlisten.

“Gud, du er jo lige her” fik seks stjerner i blandt andet Fyens Stiftstidende i denne anmeldelse (link) og røg straks på bestsellerlisten.

Læs mere under fanen “presse” (link)

Alle mine bøger

jeg mødte jesus
vi mødte jesus
gud du er lige her
vi mødte jesus
jeg mødte jesus

"En folkebevægelse"

-Kristeligt Dagblad

 

"Så blev hun et fænomen"

-Politiken

"En overraskende offentlig figur"

-Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung