fbpx

Podcast Berørth

Berørth – en podcast om at være i livet

Berørth er en podcast for dig, der tvivler og søger mening og gerne vil være noget for andre. Den er for dig, der har mod på at gå nysgerrigt og tillidsfuldt ind i samtaler med nogle, der for alvor ved noget om leve det her liv med de sorger og glæder, der rammer os alle. Samtalerne vil handle om, hvordan vi kan være gode ved hinanden ved at finde frem til det, vi er fælles om. Især det at tro, som nogle gør, men ikke alle, og så den kristendom, som er overalt omkring os. Jeg kan ikke love, at du finder alt det, du søger. Men jeg kan love, at du både vil blive berørt og blive klogere.

Afsnit

14. Udefra: Paula Gooder

Berørth identitet

I dette afsnit af Berørth er jeg i selveste Saint Pauls Cathedral hos en af Englands flittigst benyttede debattører. Paula Gooder hedder hun, er teolog og var i 10 år medlem af General Synod of the Church of England, derefter siden 2011 medlem af The Anglican–Roman Catholic International Commission. Efter at have haft job i blandt andet det britiske bibelselskab, er hun nu ansvarlig for indholdet af de kurser og andet, som man kan tage inde i den kendte katedral.

Gennem de senere år har hun skrevet en række bøger, der har sat dagsordener – især om det faktum, at vi har kroppe. Det lyder som en selvfølge, men hun mener, at både kirken og den spirituelle verden har glemt det, selv om det står sort på hvidt i Bibelen gang på gang hos især Paulus, der ofte kaldes kristendommens skaber, dens første teolog.

Da hun i 2016 udgav bogen med den enkle titel ”Krop” (Body: Biblical spirituality for the whole person), blev den – til hendes store overraskelse – umiddelbart mødt med rungende tavshed.

“Netop tavshed er et af de mest effektive undertrykkelsesmidler,” understreger hun, der ikke var vant til at blive overhørt og derfor analyserede omgivelsernes reaktioner til bunds.

Hun fandt frem til, at det i høj grad handlede om en massiv kropsforskrækkelse, som blev forstærket af, at det netop var en kvinde, der skrev om erfaringer med sin kvindekrop. Måske var det endog også omvendt. At det handlede om en modstand mod kvindelige stemmer og fordi, kvinders kroppe blander sig mere i deres liv og tro, så kunne en affejning af kroppens betydning holde kvinderne ude.

“Jeg skrev om at være et menneske, der ventede et barn, om den mest legemliggjorte, åndelige oplevelse, man nogensinde kan få, og jeg indså, at mit åndelige liv var tæt forbundet med min krop. Det er jeg ikke alene om, det ved jeg godt, men jeg fandt ud af, at der faktisk ikke var nogen, der havde skrevet om, at selveste Paulus mente det samme. Det var reelt blevet fortiet,” siger Paula Gooder. Men hvad så nu?

  Links

  • Læs mit interview med Paula Gooder på POV International her 

 

13. Udefra: Joel Halldorf

Udefra: Joel Halldorf

Joel Halldorf er en klog, kvik, livlig, goodlooking familiefar, der gennem de seneste år har bakset og bokset med alt og alle og skrevet og talt om Gud og Fanden de mest ustyrlige svenske steder. Og haft succes med det.

Fra de litterært bonede gulve til de hvide striber på grønsværen taler svenskere om hans bøger fra de pæne forlag og hans klummer i den nedre del af det svenske mediebillede, Expressen, og for nylig nyhedsbrevet Valv. Som en komet fra det ydre rum er han landet midt i en svær tid i broderlandet, der hektisk leder efter pejlemærker i en tid med hårdttonede debatter om indvandring og islam. Lyder det genkendeligt?

I Sverige er troen på nogle måder tydeligere end i Danmark. Svenske Kyrkan blev ved årstusindskiftet løst fra det bånd til staten, som den danske folkekirke har, og skal nu gøre sig synlig for svenskerne på en mere aktiv måde end før. Samtidig er både den nyere tværkirkelige pilgrims- og kristne meditationsbevægelse vandret ind i flere moderne menneskers liv, ligesom pinsebevægelsen, som Joel Halldorf er født ind i, er kommet frem i mere nutidige udlægninger med popmusik til megagudstjenester og religiøs tungetale i offentlige rum.

Midt i alt dette lander Joel Halldorfs bøger med tidsbetegnende titler som ”Gud: Återkomsten” og ”Gud: Jakten” på de neonfarvede omslag og insisterer på, at vi pinedød skal tale om Gud meget og mere, men på en helt anden måde end før.

Ikke for at overbevise hinanden om en tro, men for at forstå hinanden bedre. Forstå, at tro er helt almindeligt og hverdagsagtigt og ikke en akademisk disciplin, der skal argumenteres for som til et Ph.D-forsvar eller et partiprogram, der skal stemmes om.

  Links

  • Læs mit interview med Joel Halldorf på POV International her 

 

12. Privathed: Isabella Arendt 

Berørth - Isabella Arendt

Hvorfor vil Isabella Arendt, der leder et parti med kristendom i sit navn, gerne tale om at have skåret i sig selv, men ikke om sin tro, selv om alle mulige andre taler om den nu om stunder? “Det er for privat,” svarer hun helt kort, men er det svar nok?

Hør hendes argumenter for varsomhed og privatliv, sex og fred og ro, og hør modsvar fra den svenske debattør Joel Halldorf, der mener, kristne i offentlige hverv er forpligtede tale om deres private tro. Vi er ved at miste sproget for troen, så vi skal alle sige mere, siger han.

  Links

  • Læs mit interview med Isabella Arendt på POV International her 

 

11. Udefra: Joan Taylor

Thomas Sjödin

I dette afsnit af Berørth taler jeg engelsk på en ikke supergod zoom-forbindelse på grund af rejserestriktioner med professor, PhD Joan Taylor, King’s College London, institut for teologi og religion. Hun er en af dem i verden, der ved mest om den Jesus, der levede, og hvilken sammenhæng, hans liv har med den kristendom, vores og mange andre landes love og kulturer bygger på.  

Jeg har i flere år ønsket at tale med hende, faktisk siden hun som arkæolog i 2018 skrev bogen, der i min oversættelse hedder ”Hvordan så Jesus egentlig ud”. Nu, jeg har talt med hende, forstår jeg, hvorfor det betyder noget at vide så meget som muligt om, hvordan Jesus rent faktisk levede – og så ud.  

For han var ikke noget at skrive hjem om, som Joan Taylor siger – og han levede, som han prædikede, fattigt og blandt de udstødte – og han respekterede kvinder og lod dem lede andre og udlægge teksterne.  

Det er voldsom viden, Joan Taylor henter frem, og det gør hun endda fra en af de største kritikere af kristendommen, den græske filosof fra det andet århundrede, Celsus. Han hånede Jesus for hans omgang med kvinder. De prædikede endda, skrev han. 

At lytte til Joan Taylor er at få afdækket, at kristendommen i sin kerne ser kønnene som ligeværdige, men, da den bliver statsreligion, bliver den lige så patriarkalsk som den daværende romerske magt.  

Skyd skylden på Kejser Konstantin, lyder det fra Joan Taylor, som opfordrer til, at vi i dag læser skrifterne på ny – også dem, der ikke kom med i Bibelen – Thomas- og Maria-evangelierne blandt andet – for så kan vi se en anden måde at være Jesus-tro på, som kan inspirere alle i dag.  

For jo, hun er troende, Joan Taylor, (og halvt dansk – og har skrevet om Cecilie Hertz, sin oldemors søster, i “Livserindringer – Memories of My Life: A Woman’s Life in 19th-Century Denmark”, 2009). Hun er kristen og anerkender fuldt ud, at man (som jeg har haft) kan have mødes med en Jesus, der ser anderledes ud end hendes arkæologiske fakta, fordi han netop er Guds søn og kan vise sig som hvad som helst også så ikke engang Maria Magdalene kunne genkende ham, som det fortælles i Bibelen. 

Nogle vil nok blive provokeret af hendes udsagn, men det er vel også sundt nok at blive? 

  Links

  • Læs mit interview med Joan Taylor på POV International her 

 

10. Kvinder: Marianne Aagaard Skovmand

Thomas Sjödin

“Kristendommen var aldrig blevet til uden kvindernes indsats, da Jesus levede og i årene derefter” Det fastslår Marianne Aagaard Skovmand, cand. theol. PhD og forfatter til et omfattende værk om kvinder i kristendommens første tid. 

Selv om man har studeret de kristne tekster indgående i 2000 år, dukker der hele tiden ny viden op. Ofte er det viden, der giver kvinderne en større rolle. “Det var ofte kvinder, der organiserede og finansierede møderne mellem kristne de første år, ligesom de sørgede for Jesus og hans følge”, fastlår hun efter sin indgående forskning forud for udgivelsen af ”De skjulte ledere – om kvinderne i den tidligere kristendom”, på Gyldendal 26. oktober. 

Forfatteren, der tidligere har oversat både Maria- og Thomasevangelierne, dokumenterer, hvordan Jesus og senere Paulus, der formede begyndelsen på kristendommen og konstant inddrog kvinderne i beslutningerne, og det i en tid, hvor det var endnu mere provokerende end i dag. 

 “Det betyder noget at kunne fastslå det, for det er selve kernen af kristendommen, at både kvinder og mænd er skabt af Gud i hans billede og derfor har samme værdi og samme rettigheder. Nu kan vi se, at Jesus og også Paulus faktisk stod ved det og kæmpede for det i de år”, påpeger Marianne Aagaard Skovmand, hvis forskning understøttes af professor Joan Taylor, Kings College, London, en af verdens førende eksperter i Jesus og den tidlige kristendom. 

“Netop det at inddrage kvinder var en afgørende del af Guds projekt med Jesus”, fastslår Joan Taylor. 

  Links

  • Læs mit interview med Tom Egeland på POV International her 

 

9. Udefra: Tom Egeland

Thomas Sjödin

Nogle af de bedst sælgende bøger i Norge – og Danmark handler om Jesus. Spændingsromanerne skrevet af nordmanden Tom Egeland er fermt skrevet med en helt klassisk page-turning fremdrift i hælene på arkæologen Bjørn Beltø. 

Men Tom Egeland er ateist, så hvorfor bruger han de fleste af sine vågne timer på at skrive bøger, der drejer sig om hændelser fra Bibelen?  

Lyt med, når han med sin journalistiske grundighed, men med en forfatters frihed, taler og skriver med et helt særligt formål. Og nej, det handler ikke om at tage troen fra folk, påstår han. 

 Links

  • Læs mit interview med Tom Egeland på POV International her 
  • Læs mere om Tom Egeland her 

 

8. Synd: Kristian Bøcker

Thomas Sjödin

Hvem har taget det sidste stykke pålægschokolade?

Sådan undgår du at blive den mest utålelige synder af os alle. 

Lyt til samtalen med præst Kristian Bøcker og lær fire greb, der kan gøre dig til et menneske, du selv og andre kan holde ud .

  1. Stå ved dine fejl, du er elsket alligevel
  2. Fællesskabet er større end dig
  3. Du, jeg, vi, dem, vi sejler alle i båden 
  4. Tag ikke dig selv højtideligt

Kristian Bøcker er redaktør på det kirkesatiriske onlinemedie ”Hyrdebrevet Søndag Morgen”, sognepræst i Jelling, tidligere viceforstander på Brandbjerg Højskole og forfatter til bogen ”Synd for begyndere”.

 Links

  • Læs mit interview med Kristian Bøcker på POV International her 

 

7. Udefra: Alf Kjetil Walgermo

Thomas Sjödin

“Jeg fik et chok, der vil præge mig resten af livet”, siger norske Alf Kjetil Walgermo, forfatter til en af året mest omdiskuterede bøger oppe nordpå, ”Bibelens kvinner”. 

Selv ikke han, der som journalist og forfatter har skrevet om kristendom i årevis, kendte ikke til en brøkdel af de mange hundrede kvinder i Bibelen. Han var vildt forundret. Indtil det gik op for ham, at det ikke er selve Bibelen, der er kristendommen i vores lande, det er tolkninger af den bog. Tolkninger, som mænd med magt har lavet.  

Men nu, siger han, nu må det stoppe. Nu må vi læse Bibelen på ny og tale om kvinder. Lyt med på et stilfærdigt norsk og gå så måske selv i gang med at læse Bibelen med et nyt blik. 

 Links

  • Læs mit interview med Alf Kjetil Walgermo på POV International her 

 

6. Køn: Peter Skov-Jacobsen

Thomas Sjödin

Hvad sagde Jesus om #MeToo? Og hvorfor kommer det ikke-troende ved? Københavns biskop, Peter Skov-Jacobsen, har et overraskende bud. 

“De sidste par år har lært os mænd meget. Også, at der er nogle kulturer, som bare må holde op”, fastslår han, der ønsker mere feminisme i den danske folkekirke, mens man i Norge diskuterer, hvad kvinderne i Bibelen egentlig har at lære os i dag. 

“Næsten lidt for meget”, siger Alf Kjetil Walgermo, forfatter til den meget omtalte bog ”Bibelens kvinner”. 

 Links

  • Læs mit interview med Peter Skov-Jacobsen på POV Internationa her 

 

5. Udefra: Cynthia Bourgeault

Thomas Sjödin

Selvoptaget spiritualitet er so last year, fastslår en af de mest spirituelt indflydelsesrige personer i verden, præst og forfatter, Cynthia Bourgeault. Selv om kernen i alle trosretninger altid kan siges at være noget fælles menneskeligt, er der en stærk tendens til, at man udvikler sig spirituelt for sin egen skyld. Men nu sker der noget i det kristne, spirituelle landskab. For alvor. 

Lyt til en kvinde med en mission, der har mere med danskerne anno 2021 at gøre, end de fleste tror, hvad end de er troende eller ej.
 

Links

  • Læs mere om Cynthia Bourgeault her 
  • Læs også artikel med hende på POV International her 

 

4. Nåde: Sasja Mathiasen

Thomas Sjödin

Der findes fire bogstaver, som er helt centrale i kristendommen. De fire bogstaver danner ordet nåde. Et af det allersværeste ord i verden. Ikke kun for dem, der lever med den tro, der her i Danmark er mest udbredt, men også for dem, der afviser den. 

Ved man ikke, hvad nåden er, kan man hverken sige ja eller nej til kristendommen, fastlår hende, der herhjemme forsker mest dybdegående i, hvad nåden egentlig betyder: Sasja Emilie Mathiasen Stopa, cand.theol., ph.d., Postdoc på Grundtvig Centeret ved Aarhus Universitet.  

Og der er mere brug for den end nogensinde, mener både hun og forfatter og præst Cynthia Bourgeault, USA, der netop har udgivet en bog om, at et fælles fokus på nåden kan være en vej ud af klimakrisen. 

Links

  • Læs mere om Sasja Mathiasen her 
  • Læs også artikel med hende på POV International her 

 

3. Udefra: Tomas Sjödin

Thomas Sjödin

“Vi havde talt så meget, Lotta og jeg, om, at vi ikke ville have drengene for evigt, men når døden bliver kød og blod og virkelighed, er den altid noget andet, end man forestillede sig,” siger den svenske forfatter og præst Tomas Sjödin i den samtale, han og jeg havde om at miste vores sønner.

Lyt til hans omhyggelige svenske og se, om du – som jeg – kan finde trøst og lys, hvad end du selv har mistet eller er tæt på nogle, der har.

Links

  • Læs også mit interview med Thomas Sjödin på POV International her 

2. Opstandelse: Lene Højholt

Berørth Lene Højholdt

Er der mening med galskaben? Noget af det vildeste i kristendommen er fortællingen om, at Jesus rejser sig fra de døde. Hvad sker der dog? Ingen ved det, fastholder forfatter og præst Lene Højholt og argumenterer alligevel for, at også ikke-troende mærker opstandelsen flere gange i løbet af deres liv. Måske endda i morgen tidlig? Men møder vi dem, vi har mistet? Præst Tomas Sjödin er ikke i tvivl om, at han møder sine sønner senere, men hvordan ved han ikke.

Links

  • Læs mere om Lene Højholt her
  • Læs også mit interview med Lene Højholt på POV International her 

1. Videnskab: Eske Willerslev

Eske Willerslev

Troen skal sætte grænser for videnskaben, mener Eske Willerslev – DNA-professoren fra Københavns og Cambridge universiteter, som også i vores samtale kommer ind på den videnskabelige pligt til at begynde at forske i nærdødsoplevelser og andre spirituelle fænomener. 

“Jeg læser om dem non-stop,” siger han om de oplevelser, han som forsker ”bliver mere og mere grebet af” efter selv at have erfaret dem.

Det samme gælder Jan-Olav Henriksen dr.philos. og dr.theol, Oslo og Oxford, der pludselig en dag kunne heale. Og gjorde det.

“Havde jeg været yngre, havde jeg måske tiet om det, men nu er jeg så gammel i gårde, at jeg kan stå ved det. Og det er godt for nysgerrigheden og forskningen,” siger Jan-Olav Henriksen.

Links

  • Læs mere om Eske Willerslev her
  • Læs mere om Jan-Olav Henriksen her
  • Læs også mit interview med Eske Willerslev på POV International her