fbpx
“Med rak rygg” berører i Norge
10. juni 2022

Med rak rygg har gitt meg mange gode leseminutter.”
Sådan skriver præst i Oslo Domkirke, Valborg Orset i sin anmeldelse af Med rank ryg, der netop er udkommet på norsk, og hun fortsætter:
”Innimellom undrer jeg meg hvordan hun makter å gi et så sterkt følelsesmessig nærvær i en tekst med så få ord.”
Undervejs i anmeldelsen kritiserer hun, at jeg ikke har læst de norske feministteologer. Det har jeg, men jeg skriver om det liv, jeg lever, ikke de teoretiske udlægninger af det. Dem må andre tage sig af. Jeg vil vise livet. Lade læseren mærke livet.
Derfor er det også en stor opmuntring for mig, at hun slutter med ordene:
”Jeg venter gjerne på neste bok av Rørth. Ja, det er fristende å si: Jeg er ikke uberørt.”

Avisen Vårt Land valgte at sætte anmeldelsen op over to hele sider med et stort billede af statuen Pietá, som jeg skriver om på side 24-25 i den danske udgave af Med rank ryg:

”Jeg finder Pietá frem på computerens skærm og træk­ker vejret i takt med andre mødre, der også har kroppe så tunge som marmor.
Pietá hedder statuen af hende, der sidder med ham, lige efter han er taget af korset. Statuen er udhugget i den reneste Carrara-marmor af Michelangelo med det mindre kendte efternavn Buonarroti i 1498-99 til Peterskirken i Rom.
Hun sidder i en folderig kjole med hovedet tildækket og har sønnen liggende i sit skød. Hans lændeklæde er krøllet. Hovedet falder bag over hendes højre arm, de lan­ge ben strækker sig ud forbi hendes fødder, naglemærker­ne anes. Hans krop er gjort mindre end hendes. Hun sid­der rank. Han ligger. Hun lever. Han er død.
Det er tilstanden, jeg har levet i siden drengens død. Det er sådan, jeg har det. Ikke bare indimellem, men hele tiden.
Pietà er italiensk, på engelsk oversættes det til pity, på dansk barmhjertighed. Et svært og gammeldags ord sat sammen af to kropsbårne og kønne(de) ord, barm og hjer­te. Det klinger af sørgmodighed, det lange ord, af sorg kort sagt, selv om det handler om det mest livgivende af alt, mælken til den nyfødte og hjertet, der banker livet igennem.
Livet og døden i samme krop og ord. Som min krop. Og Marias. Vi har født menneskebørn, og vi har mistet vores voksne drenge. Fortællingen om Maria er fortællin­gen om hende, der fødte Guds søn, men det er også fortæl­lingen om mit liv.
Måske er det at få fortalt nogle historier om sig selv årsagen til, at mennesker altid har gjort så meget brug af religioner. Den forklaring må man for min skyld gerne bruge. Kald det også bare digt og medfølende fantasi. Det mindsker ikke fortællingens betydning for mig. Jeg er mor som Maria, der må tage sin søn af korset.
At barnet dør, kan intet menneske forberede sig på.
Intet menneske.
Ikke mig.
Ikke Maria.”

Med rank ryg, Bibelselskabets Forlag, 2022
Køb den her 

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre