fbpx
Spanske tanker: Lær af de bedste
9. maj 2022

Henne om hjørnet, fra hvor jeg sidder og skriver dette, ligger La Sacra Capilla de El Salvador, frelserens hellige kapel. Jeg har stadig varme skuldre efter at have siddet i solen og drukket morgenkaffe på tagterassen. Døren derud står åben. Stærenes unger piber efter mad. Kirkeklokkerne bimler. Bilerne rumler hen over brostenene. Bjergluften er knasende tør, og jeg smiler.

Ja, jeg er i spanske Úbeda, hvor jeg to gange havde syn med Jesus, men det er nu ikke først og fremmest derfor, jeg vender tilbage hertil.
Uanset, om de er troende eller ej, så spørger mange ellers, om jeg ikke meget, meget gerne vil have et møde med ham igen. Der gælder også nogle, der endda har svært ved at tro på, at det er sandt, når jeg fortæller, hvad jeg har oplevet.
Det er ikke vigtigt for mig, om andre tror eller tror på mig. Det må de selv finde ud af. Jeg vil bare gerne, at vi taler ordentligt med hinanden om tro og om oplevelser. Det er ret enkelt.
Det er også ret enkelt for mig at svare på, om jeg ikke tager til Úbeda for at møde ham?
Nej, det gør jeg ikke. Og jo, det gør jeg på en måde.
Jeg tager til Úbeda for at lære af de bedste vejledere i at være til, og han er vel en af dem (måske den bedste)?

Nagles til jorden

Jeg er taget til Úbeda for at få ro. Ikke ro som sådan, snarere en slags tungt velbefindende, en tilstand, hvor det er nok, at jeg er til. Sådan har jeg det, når jeg sidder på bænken i det sakristi, hvor han pludselig stod foran mig og talte til mig. Da jeg sad der for en halv times tid siden, faldt jeg helt til ro uden den beroligende brug af langsomt åndedræt, bøn og tanketømning, jeg ellers plejer at skulle bruge.

Mange af os har nok sådan et sted, der umiddelbart virker beroligende og rodfæstende. Som barn og i mange år frem var det Stauns Fjord på Samsø for mig. Mange har det sådan med Vesterhavet.
Sakristiet trækker mig ned at stå fast på den jord, jeg står på. Eller sidder på. Er på.
Det har måske slet ikke noget med tro at gøre, det med et steds evne til at nagle en til jorden? Jeg ved det ikke.
Men jeg ved, at jeg netop i sakristiet flere gange har haft spirituelle oplevelser, der har sat mig i den særlige tilstand, hvor det er nok at være til. Jeg har også haft de oplevelser andre steder, men ikke så mange samme sted.

Smitter det mon

Jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring på, hvorfor møderne med Jesus fandt sted her, men jeg ved, at jeg lige siden har haft det godt her i Úbeda. Måske gør selve det at vide det mig mere glad, afslappet og nysgerrig?
Det er ikke helt til at skille ad.
Når jeg er her, giver jeg mig selv mere tid til at tænke over, hvad mine oplevelser indeholdt, hvad de kan gøre godt for, hvad de gør ved mit sind, mit liv, min krop.

Måske er der noget særligt ved stedet, selv om jeg ikke har fundet ud af det? Måske ikke?
Der er i hvert fald noget særligt ved de møder med mennesker, jeg får, fordi jeg har valgt at tage mine oplevelser seriøst.
Når jeg er her, bliver samtalerne dybere og langsommere. Den slags samtaler har jeg også hjemme. Og jeg har mange, mange, mange flere af dem, end før jeg var åben om mine oplevelser, min tro, min sorg. Det er, som om min åbenhed smitter. Eller rettere, det er jo ikke min åbenhed. Det er en, jeg har fået foræret.
Hernede og derhjemme. Men hernede i bjergluften er det så tydeligt, måske fordi jeg lader mig selv holde fri med forundringen. Den får lov at fylde.

Giv slip på de bedste

Med de mange uventede og ikke-opsøgte oplevelser har jeg lært, at jeg ikke er i kontrol over mit liv. Jeg må bare se forundret til og forsøge at leve så godt som muligt med alt det uforudsigelige. Jeg skal ikke lade stå til, slet ikke, men jeg må bruge kræfterne på leve med det, der er, i stedet for at gå til i frustration over, at jeg ikke kan bestemme over hverken oplevelser, livet eller døden.
For at kunne det, har jeg besluttet mig for at lære af de bedste.
Mit liv er ikke langt, og jeg må bruge mine minutter med omhu. Ikke for at effektivisere, men for at kunne komme i dybden med det at eksistere.


Det på sin vis vanvittige i den omhu er, at de bedste lærer mig, at jeg mestendels skal slippe både dem og andre for at lære mest af dem. Slippe behovet for livskontrol, for at stræbe efter perfektion, endda efter at være som dem.
Suk.
Det er svært.
Men nu, når jeg har siddet i sakristiet et kvarters tid, så trækker jeg vejret gladere – selv om al IT driller, og jeg savner min søn, så det konstant gør ondt.
Nu kan jeg være, hvor jeg er med alt det, jeg har af sorg og savn, glæde og forventning.
Jeg er blevet mindet om, at jeg er, hvor jeg er, og at det er godt nok. Mødet viste mig det. Tit glemmer jeg det jo. Tumpe. Så må jeg hjælpe mig selv på fode ved at læse, bede, samtale, stresse af, rejse hertil.

Det er mødet, der tæller

Jeg har lært meget af mine møder med Jesus, hvor han talte i et sprog, jeg ikke forstod og i en dagligdags tone uden strejf af undervisning eller overtalelse.
Han viste mig, at selve mødet mellem os var det vigtige.
Der var ikke et sæt ligninger eller en række lignelser, jeg skulle lære af ham. Han var der bare sammen med mig. Til stede.
Kort sagt prøver jeg at lære af ham, at det at møde andre med at være ærligt til stede er det, det handler om.
Det prøver jeg at praktisere hjemme, men disse dage her i Spanien har alle omkring mig gjort det samme. Og jeg har været heldig at kunne mødes med de bedste, og jeg lover at viderebringe deres viden til jer på den ene eller anden måde.

Glæd jer til møder

Tirsdag mødtes jeg i Madrid med Daniel Nørgaard, jesuit, katolsk præst og snart indehaver af en mastergrad i ignatiansk spiritualitet. Hvad kan han tage med hjem til danskerne? Læs interviewet her på hjemmesiden og find også podcasten.
Onsdag fik jeg i samme by kaffe og en lang samtale med Antonio Ángel Sánchez Cabezas, leder af de uskoede karmeliters orden i Spanien, den næststørste afdeling i verden, kun overgået af den indiske. Hvad har han med danskernes tro at gøre? En del, synes jeg, for den form for spiritualitet, den orden arbejder i, er i stigende grad efterstræbt hjemme. Den er udviklet af de to mystikere, der levede i Spanien for 500 år siden, Johannes af Korset og Teresa af Ávila.

Torsdag var jeg i Ávila halvanden times togkørsel fra Madrid og mødtes der med Milagros Quientela. Hun var tidligere rekrutteringsansvarlig psykolog hos McKinsey blandt andet i Argentina og New York. Nu er hun underviser og lægsøster på CitEs, forsknings- og formidlingscenter for de to mystikere i Ávila.

Hendes input skal jeg nok komme ud med, men i første omgang skal det bruges til en fordybende retræte om Teresa af Ávila, jeg til juni skal holde på Prestegården i Norge. (Den er udsolgt.)
Fredag kom jeg til Úbeda, hvor jeg er nogle dage. Her får jeg kaffe hos Apolonia, søster til afdøde Don Fernando, kapellan i La Sacra Capilla de El Salvador.

Han lærte mig præcis det samme som sin protestantiske præstekollega, Liselotte Horneman Kragh.
Tag det roligt, sagde de til mig, drukn ikke dig selv i oplevelserne, brug tid på at integrere dem i dit liv.
Så det gør jeg.
Noget af den tid bruger jeg her, og noget af den bruger jeg næste weekend på Bornholm, hvor jeg skal på retræte med den svenske præst, Peter Halldorf. Læs ham. Han er også blandt de bedste. For mig i al fald. Måske også for dig?

 

 

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre