fbpx
Jesuit og præst: Vær ikke perfekt
9. maj 2022

Interview: Danskernes tro: mere end wellness

Formålet med at være troende er ikke at være moralsk perfekt, mener Daniel Nørgaard, der som katolsk præst netop har uddannet sig i de dybeste lag af troen og snart vender hjem fra Spanien som såvel jesuit som master i spiritualitet, men tror han virkelig, danskerne vil mere med deres tro end en hyggelig weekendretræte og en prædiken i ny og næ?

”Jamen, det er heller ikke sikkert, jeg kan forklare det,” indleder snart 42-årige Daniel Nørgaard, da vi har sat os i fjernsynsstuen i kælderen til det kollegium, han bor på i en af Madrids mest ucharmerende bydele.
Som en udstilling af rigdom spejler fire firmaers højhustårne den omkringliggende trøstesløshed af betonbyggeri til fattige familier, som var årsagen til, at den katolske jesuitterorden valgte at slå sig ned her.
Den på mange måder kontroversielle orden, der ofte har lagt sig ud med magthaverne, har siden 1980erne arbejdet i området med at bekæmpe narkomisbrug, åbne skoler og driver nu også et par kirker.
Men det er ikke derfor, danske Daniel Nørgaard sidder her. Han er kun på gennemrejse, bor her et år for at tage en master i den form for spiritualitet, som grundlæggeren af ordenen, spanske Ignatius af Loyola, stiftede for 500 år siden.

Find podcasten Berørth med Daniel Nørgaard her på hjemmesiden – se fanen øverst Han skrev en vejledning i ”Åndelige øvelser”, der i disse år har en renæssance og i stigende grad benyttes som rygrad i mange kristne retræter verden over, også i Danmark, som Daniel Nørgaard er på vej hjem til.

Det, han ikke helt kan forklare, er, hvorfor han oveni at være veluddannet som katolsk præst, valgte at træde ud af
sit gode job som sognepræst ved den katolske domkirke i København for foruden året i Madrid at tilbringe to år som novice i italienske Genova for at blive jesuit.
Ingen af delene giver ham højere løn eller finere bolig.
Tværtimod.
Når han til august begynder i nyt job, er det som sjælesørger og underviser ved Niels Steensens Gymnasium med bolig på det tilhørende kollegium.

  • Daniel Nørgaard.
  • Født i 1980.
  • Vokset op i Farum med en katolsk mor.
  • Lillebror til Helene, gift Hägglund, forhenværende nonne, nu mor til to og snart præst i Svenska Kyrkan. Hør podcast med hende på www.charlotteroerth.dk/podcast-beroerth
  • Teolog, Gregoriana-universitetet, Rom, 2006.
  • Licentiat-grad samme sted, 2014.
  • Præst for Sankt Ansgars Kirke i København 200- 2019, afbrudt af orlov.
  • Efter to år som novice i Genova jesuit, 2021.
  • Afslutter snart en master i ignatiansk spiritualitet, Universidad Pontificia Comillas, Madrid.
  • Fra august jesuit i Danmark, ansat ved Niels Steensens Gymnasium som sjælesørger med mere.
  • Har netop oversat Ignacio de Loyolas selvbiografi fra spansk og italiensk.
  • Den udgives til juli på Katolsk Forlag.

Gymnasiet er stiftet af ordenen og samtidig med, at den ønsker et øget fokus på elever og læreres sjælelige liv, ser Daniel Nørgaard også, at mange danskere ønsker det samme.
”Det er meget opmuntrende,” siger han, men ”tror dog ikke”, at han kan komme til Danmark og ”gøre alle til katolikker”, blot fordi der er en øget åndelig interesse.
Sådan havde han måske tænkt for nogle år siden, vedstår han.
Måske skyldes hans mere ydmyge tilgang den hårde, åndelige træning på noviciatet i Genova med bøn og isolation og det seneste års mange studier i Ignatios skrifter?
”Eller måske er jeg bare blevet ældre,” funderer han med den konstante påmindelse om ydmyghed, der er kernen i netop denne spirituelle tilgang til troen. Fakta er, taler han videre om, at han ”har fået en større tolerance og ikke synes, det er magtpåliggende, at folk når derhen, hvor jeg synes, de burde være.”

Orden på livet

Ved siden af sit daglige arbejde vil han også holde retræter, hvor man i nogle dage kan fordybe sig i troen, ofte i stilhed. Landet over er udbuddet af kristne retræter de senere år vokset nærmest eksplosivt.
Retræterne har meget forskelligt indhold, men netop den måde, Ignacio de Loyola tilrettelagde retræter på, er i disse år vokset i popularitet, blandt andet et 30 dage langt ophold i bøn, stilhed, fordybelse i bibeltekster og daglig samtale med en vejleder.
”Jeg oplever en tørst efter spiritualitet i Danmark. Der er mange gode ting i folkekirken, men det er tydeligt, at mange folkekirkekristne savner nogle åndelige praksisser,” lyder Daniel Nørgaards analyse inden hjemkomsten.
Som en håndsrækning ind i tiden har han selv netop oversat Ignatius af Loyolas selvbiografi fra spansk og italiensk til dansk. Den udkommer til sommer på Katolsk Forlag.

  • Jesuitterordenen – Societas Jesu – Jesu fællesskabs orden.
  • Stiftet af spanske Ignatius af Loyola (1491-1556).
  • Som såret soldat læste han kristne skrifter.
  • Uddannede sig i Paris og stiftede der en lille gruppe, der levede i fattigdom og kyskhed for Jesus og for at udbrede kristendommen.
  • Skrev sin lærebog ”Åndelige øvelser”, ”Exercitia Spiritualia”.
  • Øvelserne i at meditere over Jesu liv har de senere år fået større udbredelse.
  • De træner i at leve med bevidsthed om Jesus midt i det almindelige liv, ikke i klostre eller kirker.
  • Ordenen driver skoler og universiteter, ligesom den arbejder imod social ulighed og verden over har samarbejdet med andre trosretninger.
  • Har omtrent 16.000 medlemmer.
  • Pave Frans var en årrække ordenens leder i Argentina.

De ignatianske retræter benyttes af mange kristne retninger og også af mange, der måske ikke kommer i kirke. Men hvorfor?
”Allerede i indledningen af sin bog skriver Ignatius af Loyola, at øvelserne er for at bringe orden i sit liv. Det behøver man ikke at være troende for at være enig i ideen med. Men, så siger han også, at de er til for at finde Guds vilje med dit liv. Og det kan altså kræve noget,” siger han og taler om en dialog mellem sit eget ego og Gud om beslutninger i sit liv.
”Der kan være noget, der koster. Det kan være skræmmende. Jeg kender det. Jeg har også prøvet at blive grebet af aktivisme og ville nå at lave så meget som muligt, men det giver en uro, som hindrer mig i at give kærlighed videre.”

Lad mig blive misforstået

Hver morgen sidder han en time og ”har med Gud at gøre”. Der er også messer og andet i løbet af dagene, men morgensamtalen er i øjeblikket den ”metode, der virker”, som han siger.
Den består af den indre dialog, hvor han lægger bekymringer og beslutninger frem for Gud, og så en tavs fordybelse.
”Det er da en daglig kamp. Mit ego kan komme til at fylde. Min bekvemmelighed. Min ærekærhed. Indimellem beder jeg: Kære Gud, lad mig blive misforstået i dag, så jeg tvinges til at leve med at give slip på mit ego. Det er svært, men det er befriende at give slip på sig selv. Det kræver øvelse, som også Ignacio skriver.”
At lade noget andet end ens ego styre handlingerne er ikke noget, der kan læres på en retræte, understreger han, men man kan få smag for det.
”Måske kan man mærke, at man har dialogen i sig og kan begynde på den,” håber han.
Det er heller ikke noget, han har lært sig til fuldkommenhed, fastholder han trods sin lange uddannelse, sin erfaring og de seneste års fordybelse i tekster og bønner.
”Det er jo ikke, fordi jeg er fantastisk. Altså, jeg er stadig en slyngel, men jeg vil gerne, at andre lærer, at man kan have med Gud at gøre uden at være perfekt,” uddyber han om det, han gerne vil fortælle om, når han igen kommer nordpå.

Vær ikke perfekt

At det at tage på retræte eller blive jesuit ikke handler om at perfektionere sig, er en afgørende pointe for Daniel Nørgaard.
”Jeg tror ikke, at formålet for den kristne er at blive mere og mere moralsk perfekt.  Vores dyder er gode og hjælper os, men det kristne liv er først og fremmest at vide, at man er en synder, som er blevet tilgivet af Gud, og som Gud vil have med at gøre – og at man ikke venter med at opsøge ham til, man synes, man er god nok.”
I stedet handler samtalen med Gud om at finde den måde, man bedst kan gøre godt i verden på. Finder man ikke den vej ud fra en åndelig ro, vil man blive urolig, mente Ignacio de Loyola kort sagt. Da vil man gøre godt for at præstere for eget velbefindendes skyld, for at gøre sig god, og da er fokus ikke på sagen, men på ens eget ego.
”At arbejde med sin relation til Gud er en forudsætning for at kunne finde den rette vej, for at kunne finde sit kald – eller rettere forsøge at finde det,” forklarer Daniel Nørgaard.

Det er det værd

At han nu er endnu mere veluddannet i spiritualitetens metoder og dybder, ”betyder ikke, at jeg har styr på min tro,” understreger han.
”Jeg kan ikke definere Gud. Jeg kan selv komme i tvivl. Jeg slås også med min tro, men jeg kan ikke andet end at være en troende. Jeg kan ikke andet end at være i forbindelse til Gud. Der er tidspunkter, hvor han føles utrolig fjern, hvor jeg kan være sur på ham, hvor jeg svigter ham. Men, han er den, jeg vil leve for.”
Han ved godt, at mange undrer sig over, at man kan blive nonne, munk eller katolsk præst og leve efter, at ens primære relation er til Gud, men det er netop derfor, han er katolik.
”Vi i den katolske kirke værdsætter, at man har det cølibatære liv. Vi siger ikke, at det er det ideelle liv for alle, så ville kirken hurtigt mangle medlemmer,” konstaterer han og ler, inden han fortsætter:
”Men, der er brug for nogle, der tør give sig selv hen og sige, det er det værd. Jeg har været i tvivl, og afsavnene kan til tider være belastende, men jeg synes, jeg kan se, at Gud har været med i det. Det er mirakuløst, at jeg stadigvæk sidder her i dag som katolsk præst. Det havde jeg ikke klaret alene.”

Livet frister

Han kan ikke huske, at han ikke har haft et forhold til Gud og kalder sig heldig, at han som barn i en katolsk familie lærte at samle sin dag og tale med Gud om den i aftenbønnen.
”Hvis jeg havde set en fattig på gaden, så bad vi for den person, eller hvis vi vidste, der var en, der havde mistet et barn. Når der var noget, der berørte mig, kunne jeg altid gå til Gud med det,” husker han.
Hans forhold til Gud har ændret sig siden, det er blevet mere ”abstrakt”. Han ”er blevet klar over, hvor meget større han er end vores begrebsverden.”
Han har altid været troende og begyndte at studere teologi som ung, men har indimellem ønsket sig et andet liv end præstens. For nogle år siden blev han forelsket, det var gengældt, men efter en undersøgende orlov fandt han ud af, at det var forholdet til Gud, der var hans primære relation.
”Det er ikke så meget savnet af en partner, men det ikke at have børn,” uddyber han sit fravalg og tilføjer, at det ”ville være forkert at sige, at det afsavn ikke fylder noget hos mig.”
”Men, jeg tror ikke, der findes noget livsvalg, som ikke indebærer et offer. Det må vi være ærlige nok til at sige, men jeg må også stå ved, at jeg har oplevet en glæde ved mit præsteembede, som jeg ikke ville kunne have fundet på anden måde.”
Samtidig erkender han, at det var et hårdt arbejde, og at han indimellem så det at blive jesuit uden de administrative forpligtelser som en lettelse.
”Det var en fristelse, men den dag, jeg så, at det netop var et øget fokus på spiritualitet, retræter og så videre, som jeg kunne bruges til i Danmark i dag, så var det ikke en flugt, men en opgave, jeg kunne prøve at løse med et større mål for øje. Og så ansøgte jeg om at blive novice.”
Nu vender han så hjem, men tror han virkelig, danskerne vil mere med deres tro end en hyggelig weekendretræte og en prædiken i ny og næ?
”Ja, det gør jeg. Jeg tror ikke, jeg skal vende hjem og redde nogen, men jeg tror, mange flere vil mere med troen, end det måske ser ud til. Da er det min opgave at stå klar med vejledning,” siger Daniel Nørgaard.

Denne artikel og mange andre er bragt på det skønne, kloge og estimerede medie www.POV.international

 

 

 

 

 

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre