fbpx
Påsken som hele livet: Sorgen ties ikke væk
5. april 2023

Klumme bragt i “Sändaren”, 5. april 2023

Han vidste, han skulle dø

Palmesøndag er en af de sværeste dage i året for mig. Andre er så glade, så opstemte, forventningsfulde. Søndage holder alle fri, troende som ikke-troende. Netop palmesøndag er ekstra god, fordi påskeferien ligger for. Måske en sen skiferie? Eller solskin i en have et sted?
I bibelens fortælling er det dagen, hvor Jerusalems folk lægger palmegrene på jorden for at byde Jesus ind i byen. Han rider på et æsel. Det ser vi for os, men hvad ser han?
Han ved, at han skal dø.
Det ved de andre ikke.
Han rider direkte ind i døden med åbne øjne. Rank, tror jeg. Beslutsomt. Om det er frivilligt, er ikke relevant. Han tager ikke stilling til sin bestemmelse, da han sidder der. Han har måske været i tvivl før, men er det ikke nu. Han er sorgfuld. Det viser han senere. Men han viger ikke. Beslutningen er truffet.

Bar det stille i sit hjerte

For mig er det en af de sværeste dage i året, fordi den minder mig om, at min søn også vidste, at han skulle dø.
Han red ikke ind i Jerusalem, men tog flyet til USA for at studere og tog sit eget liv den dag, semesteret sluttede.
Hvorfor, får vi aldrig at vide. Ej heller, hvor længe han havde vidst, at det skulle ske. For os var det en overraskelse, ikke for ham. Han talte ned i sin kalender på telefonen til den dag, han kunne springe ind i lyset. Og han gjorde det.
Nogle har andre holdninger til at tage sit eget liv, end jeg har. Min respekt for det enkelte menneske er uendelig og båret af en sikker forvisning om, at enhver er elsket på forhånd. Også min dreng, som længtes sådan og bar det så stille i sit hjerte.

Vi er inkluderet

Han er og var ikke som Jesus.
Selvfølgelig ikke.
Det er ingen, men fortællingen om Jesus peger for mig i de her år især på min søn og hans mor, mig. Den peger også på meget andet, også for mig, men netop det, at jeg så direkte kan se mig selv og min søn i fortællingen, giver mig håb. Det konkrete håb og den store altomfattende beretning smelter sammen i påsken, som inkluderer både min søn og mig.
Vi er ikke ladt udenfor, som man ellers kan føle det, hvad end man går med en dødslængsel eller er i dyb sorg.

Som mit liv

Vi er ikke ladt udenfor, når der spises sammen skærtorsdag. Heller ikke langfredag, når dødens mørke dækker hele verden. Ikke påskelørdag, hvor Han går nede i dødsriget sammen med min søn og de andre, mens jeg heroppe går alene en tur ude i den skov, drengen løb i som ung fodboldspiller.
Og påskemorgen. Da er det, at jeg får at vide, at det lys, min søn fløj ind i, også er det, vi mødes i en dag. Jeg ved ikke hvornår og hvordan, det bliver, men mit hjerte slår trygt søndag morgen, fordi det vil ske.
Påsken er en fortættet udgave af mit liv. Den er dage, hvor jeg mere frit end ellers kan være til, fordi den rummer de to voldsomt forandrende begivenheder i mit liv: Mine syn med Jesus og min søns død.

Sorgen ties ikke væk

Møderne med Jesus fik mig til at indse, at vi er elsket trods alle vores fejl som mødre, som sønner, som mennesker. Og derfor er det muligt at leve med sorgen og med glæden på samme tid. For drengen er også elsket. Præcis som den unge mand, der hang på korset og var i sorg over at skulle forlade sin mor og i lettelse over at komme op til sin far.
I påsken er der plads til alle de følelser, det ellers er så svært at rumme på samme tid. Den til tider ubærlige smerte og samtidig familieglæden ved de andre sønner og sønnesønnen.
I påsken ties sorgen ikke væk. Den er til stede. Accepteret.
Og glæden?
Ja, den kommer på søndag.

Læs videre

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Nyhedsbrev om gamle skjorter

Hvis, du vil begynde dine morgener godt, kan du tænde for Sveriges Radio. De taler smukt og syngende og ind imellem taler nogle af mine yndlingsmennesker. Som i morges, hvor Tomas Sjödin, præst i Göteborg og forfatter til flere bøger, medvirkede.
Han og Lotta har tre sønner. To af dem er døde, men som jeg talte med ham om i min podcast, Berørth, så lever de med dem i dagligdagen, som vi gør med vores søn. Svenske, som de er, har de kludetæpper i deres hus. Det har vi også i køkkenet. En gave fra min søster, som vi ser og står på hver eneste dag.
Denne morgen i radioen fortalte Tomas om det tæppe, han også før har skrevet om, som ligger under deres lille fika-bord i køkkenet. Et tæppe, han og Lotta fik vævet af tøj, deres to sønner havde brugt. Nu var det blevet slidt. Men kan man smide det ud?  Nej.
De fik det repareret, og da de åbnede pakken med det nyvaskede og omvævede tæppe, måtte de stå side om side og se, at det nu var finere end nogensinde.
Jeg genkendte gerningen. Vi går i Frederiks tøj alle sammen. Jeg i hans sweatshirt, hans far i poloerne, hans brødre især i sportstøjet. Og jeg er ved at gøre klar til en sommerkjole i patchwork af hans og brødrenes ternede skjorter. Ja, de gamle skjorter skal komme til ære og værdighed igen.
Når jeg gør det, altså syr om og bruger arvet tøj, så gør jeg, som kvinder har gjort i århundreder. Ikke alene får vi det bedste ud af det, vi arbejder også på samme tid med vores sorg. Vi bærer de døde med os, bærer minder og sorg på samme tid.
Læs mere i den seneste udgave af mit nyhedsbrev, hvor der også er en komplet oversigt over foråret og forsommerens kurser og retræter.

Læs mere

Læs videre