fbpx
Mænd er (også) mennesker
24. juli 2021

“Jeg må insistere på, at den unge mand, der voldtog mig, ikke var et dumt svin”.

Sådan lyder overskriften på Elisabeth Astrups interview med mig i dag, lørdag 24. juli 2021, i Politiken. Hun skriver videre:

“Da #MeToo rullede igen i efteråret, blev en grim oplevelse fra Charlotte Rørths ungdom vækket. Siden har hun arbejdet på at forstå, hvordan det tilsyneladende kan blive en mulighed for også helt almindelige mænd at voldtage kvinder.”

Jo mere, jeg tænker over det, jo mindre kompliceret er det. Hvis vi kun ser på manden, der begår overgreb som et dumt svin, bliver intet forandret. Vi skal se på mønstrene i de måder, vi er sammen på i samfundet som mænd og kvinder. Vi skal se, om ikke vi kan lære at se hinanden som mennesker.
Det er jo det, vi skal tale om. Hvordan vi kan stoppe overgrebene, de store og de mange små, der oplærer mænd og kvinder i ikke at se på hinanden som ligeværdige.
Jeg siger mere om det i interviewet og skriver mere i min bog “Med rank ryg” om, hvordan jeg tror, vi kan hjælpe hinanden videre.

Elisabeth Astrup skriver videre:

Charlotte Rørth insisterede på at læse Bibelen som sig selv, som almindelig, moderne 2021-kvinde. Hendes metode var at læse de ord, der stod, og forsøge at se det, som stod beskrevet, for sig.
»Jeg satte mig ned i sandet i år 30 i Samaria og så og lyttede til Jesus og de mennesker, han mødte«, forklarer hun.
Og hvad så du så?
»Der stod noget helt andet, end jeg troede. Jeg blev så overrasket. Uanset om man tror på Bibelens fortællinger eller ej, så er de historier blevet banket ind i os gennem tv, skønlitteratur, malerier, i sproget, i lovgivningen. Men gennem mænds briller«.
For Charlotte Rørth er der i dag ingen tvivl om, at Jesus var feminist. At han så det som en af sine opgaver at påpege de uretfærdigheder, som kvinder blev udsat for – og sætte dem fri.

PS
Adgang til artiklen kræver abonnement, men hvem betaler ikke gerne for god journalistik?

https://www.e-pages.dk/politiken/49882/?gatoken=dXNlcl9pZD0zMDBjMzJhNS03MmM4LTQ1YTItOTFlMy05NzcwYmZmMjNiNzAmdXNlcl9pZF90eXBlPWN1c3RvbQ%3D%3D

 

Læs videre

Augustdage: Skriveskole i København

Augustdage: Skriveskole i København

Når de har taget livet af sig. Skriveskole til efterladte kolleger, kammerater og pårørende.

“Det er forskelligt, hvordan vi reagerer og hvornår, men der er stor hjælp at hente i andres erfaringer med at leve som efterladt. Alene det at læse, at jeg ikke er alene med den slags sorg og smerte er en lettelse for mig."

Sådan siger journalist og forfatter Charlotte Rørth. Hendes yngste søn tog for ni år siden sit eget liv i en alder af 22. Hun fik selv hjælp af at skrive, så nu afholder hun skriveskole for andre, der har mistet til selvmord.

Til august holder hun en intensiv fire dages skriveskole for højst 12 deltagere i København fra torsdag til søndag 22.-25. august, hver dag 9.30-15.

Kurset er arrangeret i samarbejde med Natkirken, Vor Frue kirke.

Læs mere

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Guide: Hvad siger man lige, når en eller anden har mærket Gud?

Efter, jeg havde holdt foredrag i Vor Frue Kirke i Svendborg forleden aften, trak en af præsterne, Gitte Meyer Jørgensen, mig til side og fortalte, at mange mennesker er kommet til hende efter at have haft møder med engle, set et syn med Jesus, hørt Guds stemme, sanset et guddommeligt nærvær, følt sig omkranset af lyst og meget andet.
Nu ville hun gerne tale med mig om, hvad hun skulle sige til dem?
Mennesker har altid haft religiøse oplevelser, og altid er de gået til præster med dem. Det gjorde jeg selv. Hun rådgav mig eminent, men siden har jeg gang på gang erfaret, at mange præster ikke føler sig klædt på til den del af opgaven.
Det undrer mig stadig, for Bibelen er fuld af oplevelser. Og den er fuld af vejledning i, hvordan man skal rådgive til at leve med dem og lade dem få den forrygende forandringskraft, de har. Min korte vejledning bygget på lige dele praksis og bibellæsning falder i syv trin.

Læs mere

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

Forstår vi, hvad han viser os: Ikke kun kønsroller, men også kønsroller

"I kender fortællingerne. Gang på gang forsvarer Jesus en enkelt kvinde, ofte en synderinde, overfor en gruppe af mænd. Hvorfor?"
Sådan spurgte jeg i søndags, da jeg prædikede i Oslo, og sådan er der blevet spurgt overalt lige siden, evangelierne udkom. Også før.

"Fortællingerne må have været sket, som de er skrevet, for det har været helt og aldeles uforståeligt og revolutionerende, at en mand dengang forsvarede en syndig kvinde," sagde jeg fra prædikestolen i Misjonskirken.

Jeg var invitereret til en samtale med præst Erik Andreassen og til at prædike ud fra fortællingen om den dag, en kvinde gik hen til Jesus, mens han skulle til at spise sammen med andre mænd. Hun giver sig til at vaske hans fødder i sine tårer og tørre dem med sit hår, og han lader hende gøre det. Det må have taget en rum tid, og imens sidder mændene bare der og ser på.

"Hvorfor beskæftiger Jesus sig med de synderinder? Havde han ikke bedre ting at tage sig til," spurgte jeg og tillod mig at svare selv.

"Jeg ved godt, at jeg er kvinde, og at mine ord om andre kvinder let kan affejes som sød søstersolidaritet, men jeg taler faktisk ikke om kvinderne. Jeg taler om Jesus. Det handler om meget mere end kønsroller. Det handler om kristendom. Det handler om det altafgørende skridt, Jesus tager, da han sendes til verden for at gå rundt her. Det handler kristendommens kerne. Først med Jesus bliver kvinderne talt med som mennesker. Det er den store forandring, kristendommen kommer med. Det er den store forskel."

Læs hele prædiken her - eller stream den via link i teksten. 

Læs mere

Læs videre